„Je úžasné, co děti dokáží, když jim k tomu dáme příležitost“… Jsme rodinná, PRIMA, vesnická škola, kde se všichni navzájem známe. Naším cílem je, aby učení děti bavilo, naplňovalo je, dávalo jim smysl a nabyté poznatky jim pomáhaly lépe pochopit současný svět.
Zkušenosti a dovednosti jsou pro nás stejně významné jako informace a vědomosti.
Svoboda je spojená s odpovědností za vlastní rozhodnutí, sebe sama i za to, co svým jednáním způsobíme. Svoboda neznamená bezbřehost a absenci pravidel.
Aktivitě a činorodosti dáváme přednost před spotřebou. Opravdovosti a osobitosti před konformitou. Vedeme sebe i děti k solidárnímu přístupu ke všemu, co nás obklopuje. Máme se rádi a spolupracujeme spolu.
Respektujeme odlišnosti. Neodsuzujeme. Neškatulkujeme. Jsme otevřeni novým myšlenkám i směrům.
Všichni se navzájem známe, důvěřujeme si, pomáháme si a vážíme si jeden druhého. Děti se ve škole učí spoluvytvářet si své prostředí a také za něj být odpovědné. Rodiny (rodiče a často i prarodiče) jsou zapojeny do dění ve škole, spoluvytvářejí některé projekty, slavnosti a podílí se na celkové atmosféře školy.
Jak naplňujeme:
Zkušenosti a dovednosti jsou pro nás stejně významné jako informace a vědomosti. Snažíme se podporovat a rozvíjet sociální i manuální dovednosti, kritické myšlení, logiku, spolupráci, umělecké vyjádření, aj. Vzdělávání může probíhat na zahradě, na louce, v lese, ve městě, ve firmě, nebo na výstavě či v divadle. Děti tak získají mnoho znalostí o fungování našeho světa všemi smysly.
Jak naplňujeme:
Svoboda je spojená s odpovědností za vlastní rozhodnutí, sebe sama i za to, co svým jednáním způsobím. Dáváme možnost všem dětem optimálně rozvíjet své znalosti a dovednosti v době, kdy se o téma nejvíce zajímají. Každý má svou cestu, směr a tempo. Svoboda neznamená bezbřehost a absenci pravidel. Pravidla tvoříme společně s dětmi tak, aby jim děti rozuměly a dávala jim smysl. V případě, že dítě způsobí nějaký problém, necháváme a podporujeme dítě, aby se vyrovnalo s přirozeným důsledkem svého jednání. Svoboda je volný prostor v rámci hranic, které jsou definovány školou, morálními hodnotami a pravidly vyplývajícími z prostředí, ve kterém se pohybujeme. Děti se mohou lišit v tom, kolik svobody a odpovědnosti unesou. Ctíme myšlenku „moje svoboda končí tam, kde začíná svoboda druhého“.
Jak naplňujeme:
Našim cílem je, aby učení děti bavilo, naplňovalo je, dávalo jim smysl a nabyté poznatky jim pomáhaly lépe pochopit současný svět.
Jak naplňujeme:
Aktivitě a činorodosti dáváme přednost před spotřebou. Opravdovosti a osobitosti před konformitou. Vedeme sebe i děti k solidárnímu přístupu ke všemu, co nás obklopuje, k environmentální i sociální odpovědnosti. Jsme součástí celku na všech úrovních.
Jak naplňujeme:
Pocitu bezpečí napomáhají definovaná pravidla a hranice. Bezpečné prostředí podporuje děti k odvážným a neotřelým řešením. Odvaha nám umožňuje vyjít z komfortní zóny a překonat své vlastní limity.
Jak naplňujeme:
Jsme otevřeni novým myšlenkám i směrům. Respektujeme odlišnosti. Neodsuzujeme. Otevřeně a pravdivě se informujeme i o nepříjemných věcech.
Jak naplňujeme: